Θεματική Ενότητα: Δημιουργώ και καινοτομώ
Υποθεματική: STEAM-ΡΟΜΠΟΤΙΚΗ
1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ? Ανίχνευση αρχικών ιδεών
Τί γνωρίζουμε για τον καιρό; Από την καθημερινή μας ενασχόληση γνωρίζουμε τα σύμβολα του καιρού και μπορούμε να περιγράψουμε κάποια καιρικά φαινόμενα.
Ζωγραφίζουμε τα σύμβολα του καιρού και γράφουμε τις αντίστοιχες λέξεις.
Με αυτόν τον τρόπο φτιάχνουμε το δικό μας πίνακα αναφοράς που θα χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας ρουτίνα για την καταγραφή του καιρού.

Επίσης γνωρίζουμε ποιος καιρός αρέσει περισσότερο στον καθένα από μας και μέσα από απλή στατιστική ποιος είναι αυτός που αρέσει περισσότερο στα παιδιά της τάξης μας.


Να λοιπόν ο αγαπημένος καιρός της τάξης μας.


Τί θέλουμε όμως να μάθουμε για τον καιρό;
Μέσα από συζήτηση στην ολομέλεια τα παιδιά καταγράφουν τις απορίες τους και συνεχίζουμε προσπαθώντας να απαντήσουμε στα ερωτήματά τους.

Σε ένα μηνιαίο ημερολόγιο καταγραφής καιρού ο βοηθός της ημέρας παρατηρούσε, κατέγραφε και παρουσίασε στην ολομέλεια τον καιρό. Στο τέλος του μήνα, τα παιδιά προέβησαν σε συγκρίσεις και ανέδειξαν το πιο συχνό καιρικό φαινόμενο του μήνα.

2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ : Ας πειραματιστούμε
Πώς φτιάχνονται τα σύννεφα και ο ανεμοστρόβιλος; Και γιατί έχουμε κρύο τον χειμώνα και ζέστη το καλοκαίρι;
Με τη βοήθεια της υδρογείου και ενός φακού προσπαθούμε να εξηγήσουμε το καλοκαίρι και το χειμώνα.

Καλούμε τα παιδιά σε μία σειρά πειραμάτων για τα καιρικά φαινόμενα (σύννεφο σε βάζο ? ανεμοστρόβιλος- βροχή) και τα προτρέπουμε να κάνουν προβλέψεις, υποθέσεις και παρατηρήσεις.
Και δημιουργούμε ένα σύννεφο. Χρησιμοποιούμε ένα γυάλινο βάζο όπου μέσα βάζουμε ζεστό νερό – είναι το νερό που ζεσταίνει ο ήλιος. Προσθέτουμε λίγη λακ-τα σωματίδια που ανεβαίνουν στον ουρανό. Στο π΄΄ανω μέρος βάζουμε το καπάκι του βάζουμε παγάκια-δημιουργούμε το κρύο που υπάρχει στον ουρανό. Σχεδόν αμέσως το σύννεφό μας αρχίζει να δημιουργείται.

Ανεμοστρόβιλος σε βάζο, όπου γεμίζουμε τα 2/3 του βάζου με νερό και ρίχνουμε μερικές σταγόνες σαπούνι πιάτων-αν θέλουμε ρίχνουμε και λίγη χρυσόσκονη. Κλείνουμε καλά το βαζάκι και ανακατεύουμε κυκλικά 2 με 3 φορές και μόλις το αφήσουμε?βλέπουμε ότι δημιουργείται ανεμοστρόβιλος.
3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ :”Ας γίνουμε μετεωρολόγοι-Κατασκευή μετεωρολογικών οργάνων”
Όμως εμείς σήμερα πώς προβλέπουμε τον καιρό; Ρωτάμε τα παιδιά: «πώς μπορούμε να ξέρουμε τον αυριανό καιρό, ποιοι λένε τον καιρό, που τον βλέπουμε -δελτίο καιρού κ.λ.π»
Παρατηρούμε ένα μετεωρολογικό δελτίο και φτιάχνουμε τα δικά μας όργανα.

Εξηγήσαμε στα παιδιά 1.Τι είναι η Μετεωρολογία 2. Τι είναι οι Μετεωρολογικοί σταθμοί 3. Ποιοι είναι οι επιστήμονες που καταγράφουν και τα καιρικά φαινόμενα -Μετεωρολόγοι 4.τι είναι τα Μετεωρολογικά όργανα καταμέτρησης και αξιολόγησης των καιρικών φαινομένων.
Γνωρίσαμε τα μετεωρολογικά όργανα
Συζητήσαμε για το πως μπορούμε να μετρήσουμε την ποσότητα του νερού της βροχής και τι είναι το βροχόμετρο (είναι ένα δοχείο περισυλλογής του νερού της βροχής που χρησιμοποιείται από τους μετεωρολόγους για την μέτρηση του ύψους της βροχής). Φτιάξαμε το βροχόμετρο της τάξης μας, χρησιμοποιώντας ένα πλαστικό μπουκάλι.
Με την βοήθεια ενός χάρακα καταγράφουμε τις μονάδες μέτρησης
Το παρατηρήσαμε την πρώτη μέρα τοποθέτησής του στην αυλή του σχολείου μας, μετά την πρώτη βροχή και επανειλημμένως




Ανεμοδούρια (από διάφανα πλαστικά ποτήρια μιας χρήσης που ζωγραφίσαμε με μαρκαδόρους για γυαλί και στα οποία κρεμάσαμε πολύχρωμες κορδέλες από γκοφρέ χαρτί τις οποίες φυσήξαμε για να δούμε την κατεύθυνση του αέρα)


Γνωρίσαμε το θερμόμετρο για τη μέτρηση της θερμοκρασίας του χώρου (εσωτερικά και εξωτερικά) και διαβάσαμε τον αριθμό στην κόκκινη γραμμή που υποδεικνύει τη θερμοκρασία
Το τοποθετήσαμε σε παγάκια και ανταλλάξαμε απόψεις και επιχειρήματα για την πτώση των βαθμών υδραργύρου (βαθμοί Κελσίου) και την άνοδό τους μετά από τριβή με πανί


Έτσι μάθαμε ότι η θερμοκρασία μετριέται με το θερμόμετρο και γνωρίσαμε τον Άντερς Κέλσιο
Κατασκευάσαμε ατομικά τον τροχό του καιρού

Τέλος , γίναμε μετεωρολόγοι και είπαμε το δελτίο του καιρού.

4Ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: « Η μελισσούλα πάει δεξιά αριστερά ?Ρομποτική
Ο κύκλος του νερού. Ρομποτική στο επιδαπέδιο χαλί και αναφορά στον κύκλο που κάνει το νερό.
Τα παιδιά προσανατολίζονται στο χώρο, προγραμματίζοντας το Beebot να ακολουθήσει συγκεκριμένες εντολές.
Συζητήσαμε πως και γιατί βρέχει και γνωρίσαμε τον υδρολογικό κύκλο ή αλλιώς κύκλο του νερού

Με τη χρήση του bee bot εξοικειωθήκαμε με το φαινόμενο του υδρολογικού κύκλου

Ξεκινάμε με απλές οδηγίες, π.χ. οδήγησε τη μελισσούλα 3 τετράγωνα μπροστά και μετά να προγραμμάτισε την επόμενη εντολή π.χ. να στρίψει μια φορά προς τα δεξιά και συνεχίσαμε με συνδυασμό δύο και τριών κινήσεων.
- Μάθαμε και δραματοποιήσαμε το τραγούδι: «πού πάει ο καιρός».
https://www.youtube.com/watch?v=IcldcZD7uqw
- Ταίριαξε τα σύμβολα του καιρού στο Φωτόδεντρο.
https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/11010
5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
- Τι έχουν μάθει τα παιδιά; Καταγράφουμε σε ιστόγραμμα, τι τους άρεσε από το πρόγραμμα και τι έμαθαν
- Τα παιδιά συμπληρώνουν το φύλλο αυτοαξιολόγησης



