Γνωριμία με τα σχήματα – Εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο Διευρυμένο τμήμα
Σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς είχαμε την ευκαιρία στο διευρυμένο πρόγραμμα να ασχοληθούμε με τα σχήματα που υπάρχουν γύρω μας. Βοηθήσαμε τα παιδιά να τα διακρίνουν, να τα παρατηρήσουν, να τα οικειοποιηθούν και να παίξουν με αυτά δημιουργικά, αλλά πάντα με βάση τη φύση του κάθε σχήματος.
1. Το πρώτο σχήμα που προσεγγίσαμε ήταν ο κύκλος.
Η πρώτη γνωριμία των παιδιών με τον κύκλο έγινε με αφορμή το αγαπημένο τους παιχνίδι “κρίκοι”.
Ψάξαμε για αντικείμενα στο χώρο σε σχήμα κύκλου, αλλά και στο ευρύτερο περιβάλλον (σπίτι, φύση κ.α.).
Τα παιδιά σχημάτισαν τον κύκλο με τα σώματά τους.
Είδαμε εκπαιδευτικά βιντεάκια στον υπολογιστή σχετικά με τον κύκλο.
Χαρτοκοπτική: μάθαμε να κόβουμε κυκλικά σε διάφορα μεγέθη και χρώματα και κάναμε κολάζ με τους κύκλους που κόψαμε σχηματίζοντας διάφορες εικόνες (κάμπια, ουράνιο τόξο κ.ά.).
Δώσαμε ζωή σε κύκλους στο χαρτί. Τον κύκλο τον μεταμορφώσαμε σε φατσούλα, ήλιο, πιάτο, μπάλα κ.ά.
Μάθαμε να ξεχωρίζουμε τους κύκλους από άλλα σχήματα.
Κόψαμε κύκλους σε άσπρο χαρτόνι σε 3 μεγέθη και τους ενώσαμε σχηματίζοντας έναν χιονάνθρωπο.
Γράψαμε το μηδέν στον καινούριο χρόνο (2024) και το μεταμορφώσαμε σε φατσούλα.
Γνωρίσαμε τον ζωγράφο Β. Καντίνσκυ, ο οποίος χρησιμοποιούσε συχνά γεωμετρικά σχήματα στα έργα του, ιδιαίτερα τον κύκλο. Παρατηρήσαμε το έργο του με τους ομόκεντρους κύκλους και τα παιδιά θέλησαν να ζωγραφίσουν ένα δικό τους έργο με έμπνευση από τον Καντίνσκυ.
Με αφορμή το έργο του Καντίνσκυ “το δέντρο”, τα παιδιά ζωγράφισαν τους δικούς τους ομόκεντρους κύκλους σε ένα δέντρο.
Ένα παιδί εντόπισε σε μία λέξη το γράμμα Ο, το οποίο είναι κι αυτό ένας κύκλος. Βρήκαμε λέξεις από Ο, παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικά βιντεάκια με το γράμμα Ο στον υπολογιστή και ζωγραφίσαμε λέξεις που αρχίζουν από Ο.
Γνωριμία με τα σχήματα …συνέχεια
Αρχικά γνωρίσαμε τα σχήματα. Είδαμε τα χαρακτηριστικά τους, τα αναγνωρίσαμε σε αντικείμενα της τάξης, τα συγκρίναμε και βρήκαμε διαφορές, παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικά βιντεάκια, σχετικά παραμύθια σε υπολογιστή και παραμύθια από τη βιβλιοθήκη του σχολείου και ανακαλύψαμε τι σχήμα είναι κάποια αντικείμενα του σπιτιού, π.χ. η τηλεόραση έχει σχήμα ορθογώνιο.
Μετά από την αναγνώριση, προχωρήσαμε σε ομαδοποιήσεις σχημάτων, αντιστοιχήσαμε τη λέξη με το σχήμα και παίξαμε το παιχνίδι: “τα σχήματα μπερδεύτηκαν”.
Ομαδοποιήσαμε τα σχήματα και φτιάξαμε σχηματόδεντρα, δουλεύοντας ομαδικά.
Στη συνέχεια, σε ατομική εργασία ζωγραφίσαμε σε κάθε δεντράκι τα ίδια με αυτό σχηματάκια.
Παίξαμε ένα παιχνίδι στο οποίο τα παιδιά βάζουν την κάρτα με το σχήμα στην κατάλληλη θέση στην καρτέλα με τα σχήματα.
Έπειτα η αντιστοιχία γίνεται παιχνίδι ταχύτητας, στο οποίο κερδίζει το παιδί που τα τοποθετεί πιο γρήγορα και σωστά.
Με τα σχήματα δημιουργώ σχέδια π.χ. τρένο, πύραυλο, παγωτό, ανθρωπάκι.
Σχηματάνθρωπος σε ατομική εργασία.
Δώσαμε ζωή στα σχήματα.
Με γλωσσοπίεστρα φτιάχνω τα σχήματα και αυτά τα σχήματα τα ενώνω για να φτιάξω διάφορα σχέδια στο πάτωμα, π.χ. άνθρωπο, λαβύρινθο, σπιτάκια.
Δόθηκαν καρτέλες με σχήματα στα παιδιά, για να δημιουργήσουν τη δική τους Σχηματοχώρα.
Εξοικειωθήκαμε με τα σχήματα σε πίνακες διπλής εισόδου.
Με φαντασία και γεωμετρία, ζωγραφίσαμε τι μπορεί να συμβεί αν προσθέσουμε ένα σχήμα με ένα άλλο.
Παιχνίδι
Το ζάρι υποδεικνύει ποιο παιδί θα κινηθεί στη γραμμή του σχήματος που βρίσκεται Αν το ζάρι δείξει τρίγωνο,θα κινηθεί μια θέση πιο μπροστά το παιδί που βρίσκεται στη γραμμή με τα τρίγωνα. Νικητής αυτός που θα φτάσει πρώτος στο τέλος.
Παιχνίδι
Το σχήμα που έχω στο χέρι μου, μου υποδεικνύει σε ποιο σχήμα θα πατήσω για να φτάσω στο τέλος και να το τοποθετήσω στη φωλιά του.
Έπειτα το παιχνίδι γίνεται διαγωνιστικό: ποιος θα φτάσει πρώτος με το σχήμα του στο τέλος, πατώντας πάνω βέβαια στα σωστά σχήματα: Αν έχω τρίγωνο, πατάω μόνο στα τρίγωνα και φτάνω στο τέλος.
Σχήματα και Τέχνη
Αναγνώριση σχημάτων σε έργα τέχνης στον υπολογιστή και έπειτα σε ατομική εργασία σε έργο του Καντίνσκι.
Καλό καλοκαίρι!